Omat kokemukseni sosiaalisesta mediasta alkoi noin kymmenen vuotta sitten Facebookin, eli naamakirjan myötä. En ollut missään nimessä ensimmäisten joukossa liittymässä sinne, mutta useiden kavereiden suosittelemana sekä omien poikieni liittymisen myötä ajauduin kohtuullisen aktiiviseksikin käyttäjäksi. Tänä päivänäkin tulee facebookkia selailtua useamman kerran päivässä, vaikka sisällöltään facebookki on mielestäni muuttunut paljon huonompaan suuntaan, kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Nykyään feedissä on todella paljon mainoksia ja enään vain harva jakaa tekemisiään facebookissa. Nykyään moni jakaakin vain samat kuvat kuin Instagrammissa, joten joidenkin jakamia kuvia tuleekin sitten seurattua tuplasti.

Facebookki on kätevä yhteydenpito väline ja on ollut toimiva ratkaisu erinäisten ryhmien kokoamisessa. Itsekin seurailen aktiivisesti useampaa ryhmää ja esimerkiksi ruokaohjeita on helppo löytää FB-kokit ryhmästä. Paljon on mukana "kavereita", jotka eivät ikinä julkaise itsestään mitään. Olenkin pyrkinyt poistamaan heidät kaverilistoiltani, koska en näe järkevänä jakaa mitään itsestäni, ilman minkäänlaista vastakaikua. Toki tiettyjen ihmisten poistaminen voi tuoda myös pahaa mieltä joillekkin, näissä tapauksissa olenkin jättänyt heidät listoille, mutta rajoittanut heidän näkemiään asioita. Monet ystävistäni ovat kokonaan jättäytyneet pois facebookista ja toisinaan olen sitä miettinyt itsekin. Puhelimeen on liian helppo tarttua ja ruveta "somettamaan", kun senkin ajan voisi käyttää paljon hyödyllisemmin. Tulevaisuuden motto voisi ollakin: " tee enemmän elämässäsi sellaisia asioita, ettet kaipaa somea"

Twitter puolestaan on jäänyt minulle etäiseksi. Muistan, että olen joskus vuosia sitten tehnyt sinne tunnukset, mutta en jostakin syystä lämmennyt sille ollenkaan. Tänä päivänä voisi todeta, että hyvä niin, koska some vie jo niin paljon aikaa nykyisin. Tällä hetkellä työskentelen insinööritoimisto Alten:issa, jossa on otettu Facebook ja Instagram käyttöön. Mielestäni ne tukevat ihan hyvin yrityksen strategiaa ja auttavat esimerkiksi rekrytointivaiheessa henkilöitä löytämään tietoja yrityksestä. En usko, että Twitter toisi siihen lisäarvoa. Kun kirjauduin Twitter tililleni vuosien jälkeen huomasin, että ulkoasu on kovasti muuttunut vuosien saatossa. Luin jostakin, että Twitterissä on 645 miljoonaa käyttäjää, joten mielenkiintoisia seurattavia on tuskin hankala löytää. Otin nyt seurantaan Kamk:n ja Oamk:n sivut sekä muutamia muita kavereiden sivuja. Näiden sivujen arvioinnin perusteella, Alten voisi toki liittyä myös Twitteriin ja saada yritykselle lisää tunnettavuutta.

Kaikkien sivustojen ylläpitäminen tosin vaatisi taas enemmän aikaa sekä strategista suunnittelua, joten ehkä Insta ja Facebook toimivat sittenkin jo riittävinä somekanavina. Ehkä twiittaaminen soveltuu paremmin yksittäisen henkilön mielipiteen ilmaisuun, kuin edustamaan isomman firman näkemyksiä. Taitaisi mennä liian helposti pullat ja jauhot sekaisin, koska jokaisesta ajankohtaisesta asiasta tuskin kovin nopeasti voidaan muodostaa ns. firman linjaa. Mielestäni twitter toimii parhaiten aina hetkessä ja jälkikäteen vanhojen twiittien lukeminen ei toimi, joten näiden tietojan varassa, eiköhän siis jatketa entisillä kanavilla.